HONOR ET GLORIA, UTILITAS

15 бер. 10:19 |

Міжнародний Альянс Інтелектуальної Власності опублікував щорічний звіт по Україні

(1 Голосувати)

Міжнародний Альянс Інтелектуальної Власності (МАІВ) опублікував щорічний звіт про охорону та захист авторського права. В ньому аналізуються стан, позитивні та негативні зміни в охороні авторського права в країнах, в яких мають місце проблеми в цій сфері. В даному звіті висвітлюються як проблеми середнього рівня (Бразилія, Канада, Колумбія, Еквадор тощо (Watch List)), так і значні проблеми (Аргентина, Чилі, Китай, Індія, Мексика, Росія, Тайвань, В’єтнам, Україна (Priority Watch List)). Важливість звіту полягає в тому, що на його підставі Уряд США ухвалює рішення про статус тієї чи іншої держави в Списку 301, який включає країни зі значним рівнем Інтернет-піратства і недостатнім захистом прав інтелектуальної власності. Отже, керуючись даними зі Списку 301, США приймають рішення про надання або анулювання торгових преференцій для товарів, що імпортуються в США певною країною, що може завдати країні-експортерові значних економічних збитків та репутаційних втрат.

Щодо сучасної ситуації з рівнем охорони авторського права в Україні МАІВ зазначає як позитивні, так і негативні зміни. Серед позитивних моментів МАІВ вказує на деякі поліпшення в боротьбі з Інтернет-піратством. Якщо їх визначати, в 2016 році за допомогою правоохоронних органів України в Польщі був заарештований оператор відомого піратського сайту kickasstorrents (kat.cr), а діяльність ряду відомих піратських сайтів (ex.ua, torrent.net.ua, extratorrent.cc, fs.ua, hdclub.org) була припинена ще раніше. Також було створено Департамент кіберполіції в складі Національної поліції, який почав співпрацювати з ФБР і Інтерполом з питань захисту прав інтелектуальної власності. Відмічається і той факт, що було розпочато створення Вищого суду з питань інтелектуальної власності.

Натомість, ситуація з діяльністю організацій колективного управління в Україні залишається досить хаотичною. Непрозоре управління правами інтелектуальної власності призвело до того, що Україна була включена до Списку 301 як Пріоритетна зарубіжна країна. В 2017 році не відбулося реформи колективного управління правами інтелектуальної власності і саме це стало причиною оголошення в кінці грудня 2017 року Президентом США рішення про майбутнє позбавлення України торгових преференцій. Тому, як позитивний аспект МАІВ, виокремив те, що був зроблений перший крок до реформи колективного управління майновими авторським і суміжними правами, оскільки урядом затверджений і зареєстрований в Верховній Раді України законопроект № 7466 (нині вже прийнятий в першому читанні), який здебільшого враховує пропозиції міжнародних експертів, напрацьовані в 2015 році. Як зазначає МАІВ, важливо, що уряд не підтримав позицію одного із законопроектів, зареєстрованих раніше в Верховній Раді України, про наявність на ринку тільки однієї монопольної організації колективного управління, що стало б кроком назад. Зокрема, законопроект пропонує визначити по одній організації колективного управління за кожною зі сфер колективного управління і ввести чіткі критерії відбору, за якими лише організації, які мають найбільший репертуар, міжнародне визнання і реальну підтримку правовласників, зможуть набути статусу організацій колективного управління.

Окремо як позитивні зміни МАІВ визначає прийняття Закону України, що містить положення про криміналізацію камкордінга, а також про протидію Інтернет-піратству (нова редакція Закону України «Про кінематографію»), який ввів процедуру повідомлень про порушення авторського права в мережі Інтернет (takedown notice) з частковою відповідальністю хостинг-провайдерів.

Серед негативних моментів МАІВ вказує на подальше розповсюдження в Україні Інтернет-піратства. Оскільки в останні роки деякі Інтернет-пірати через недоліки в українському законодавстві про охорону авторського і суміжних прав перенесли свою діяльність до України. Зокрема, Україна займає третє місце в світі за кількістю peer-з’єднань для незаконного файл-шерингу відеоігор.

Тому для вирішення основних проблемних питань МАІВ надав власні рекомендації. Так, МАІВ наголошує на необхідності створення в рамках Генеральної прокуратури України спеціального підрозділу, який має відповідати за справи про порушення прав інтелектуальної власності.

Також МАІВ вважає, що бажано вдосконалити процедуру «takedown notice» в Законі України «Про кінематографію», спростивши її для правовласників, скасувавши вимогу надання доказів наявності прав у правовласника, замінивши її на твердження про наявність прав та прибравши вимогу подавати заяву тільки через адвоката з цифровим підписом, удосконаливши обов’язки власника сайту і хостинг-провайдера.

МАІВ пропонує внести ряд змін до Закону України «Про авторське право і суміжні права». Зокрема, слід чітко визначити поняття «тимчасові копії», надати ліцензіатам зарубіжних компаній такі ж можливості для захисту прав, як і вітчизняним суб’єктам прав, прирівняти несплату роялті за використання музики та відрахувань за приватне копіювання до порушення авторського і (або) суміжних прав та встановити розмір фіксованих або розширених збитків.

Щодо сфери колективного управління правами інтелектуальної власності МАІВ рекомендує внести до законопроекту про колективне управління правами інтелектуальної власності рекомендації експертів музичної індустрії ЄС і США від 2015 року, включаючи положення щодо розширеного колективного управління (для публічного повідомлення, публічного виконання, кабельної ретрансляції, приватного копіювання). Після прийняття законопроекту Україна отримає шанс перейти в Watch List Cписку 301. Щоб Україну повністю виключили з цієї доповіді, потрібно легалізувати програмне забезпечення в державних органах влади, де 37% продовжує бути піратським.

Не оминув МАІВ власними рекомендаціями і зміст Закону України «Про електронну комерцію». Отже, згідно з міжнародними нормами та положеннями законів США і ЄС в даному Законі Україні слід встановити чітку відповідальність третіх осіб, особливо Інтернет-провайдерів.

Таким чином, в Офісі торгового представника США чекають прийняття конкретних кроків, щоб виключити Україну зі списку країн з високим рівнем Інтернет-піратства. Це насамперед такі ключові питання як боротьба з піратством, колективне управління правами інтелектуальної власності та легалізація програмного забезпечення Microsoft в органах державної влади.

301

У цьому контексті заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України М. Тітарчук у нещодавньому інтерв’ю зазначив, що "вже є позитивні зрушення в цій сфері, оскільки було створено Раду з питань інтелектуальної власності при Кабінеті Міністрів України, куди входять як заступники міністрів, так і представники бізнесу, а також ведеться розробка дорожньої карти щодо легалізації програмного забезпечення".

Ознайомитися з текстом «2018 Special 301 Report on Copyright Protection and Enforcement» можна за посиланням: https://iipa.org/files/uploads/2018/02/2018_SPECIAL_301.pdf

Офіційний сайт Міжнародного Альянсу Інтелектуальної Власностіhttps://iipa.org                                                                                                                                                                                                                                                  

1085 Останнє редагування 02 квіт. 19:39 |

Коментарі